Purilaan Parkki Oy lähti ratkaisemaan vieraspysäköintiongelmaa Shareway-palvelun avulla
Shareway-palvelun avulla parkkipaikkojen omistajat laittavat parkkipaikkansa vuokralle helpottaakseen oman taloyhtiön vieraspysäköintiä.
Purilaan Parkki Oy on Jyväskylän Lutakossa sijaitseva parkkiyhtiö joka vastaa kuuden taloyhtiön pysäköinnistä sekä pysäköintipaikoista. Parkkipaikkoja on alueella yhteensä 104 kappaletta ja ne ovat taloyhtiöiden osakkaiden omistuksessa.
Lutakko tunnetaan Jyväskylässä alueena, jossa vieraspaikkoja ei ole. Sopivan parkkipaikan löytäminen on usein tuurin varassa. Kuitenkin taloyhtiöiden pihat ovat lähes joka päivä puoliksi tyhjillään, sillä asukkaat eivät omaa paikkaansa jatkuvasti käytä.
Miten Lutakossa pysäköidään?
Suosituimmat pysäköintipaikat taloyhtiöiden paikkojen jälkeen ovat Schaumanin Puistotien varressa olevat kahden tunnin kiekkorajoituspaikat. Lutakon sataman alueelta löytyy myös niin kiekkorajoituksellisia kuin maksullisia pysäköintipaikkoja, mutta ne ovat usein liian kaukana ratkaistakseen alueen vieraspysäköintiongelmaa. Lisäksi alueelta löytyy parkkihalli, jossa tilaa olisi, mutta sen sijainti ja hinta eivät kohtaa autoilijoiden tarpeiden kanssa.
Vallitseva koronatilanne on mahdollistanut sen, että sopiva pysäköintipaikka voi löytyä helpommin, mutta tiedämme kaikki, että se ei ole pysyvä ratkaisu ongelmaan. On odotettavissa, että liikkuminen tulee vapautumaan ja normalisoitumaan hyvinkin pian.
Uuden palvelun omaksuminen vaatii tahtotilaa ongelmien ratkaisemiseksi
Purilaan Parkki Oy:n hallituksen puheenjohtaja Seppo Leppänen on tiedostanut Lutakon vieraspysäköintihaasteen jo aikoja sitten, ja onkin aktiivisesti pyrkinyt löytämään ratkaisua asiaan.
Uuden palvelun käyttöönottoon vaikuttaa paljon taloyhtiöiden päättäjien tahtotila. Seppo edustaa edistyksellistä ryhmää, sillä hän näki uuden palvelun mahdollisuuden ja oli valmis tuomaan sen taloyhtiön päättäjien sekä isännöitsijän keskuuteen.
“Lähdimme kokeilemaan palvelua, koska haluamme aidosti ratkaista taloyhtiöidemme vieraspysäköintiongelmaa. Tiedostamme, että uuden palvelun omaksuminen ottaa aikaa. Pyrimme kuitenkin yhteistyöllä ja asukkaiden tiedottamisella edistämään sitä, että parkkipaikkojen omistajat muistaisivat laittaa paikkansa vapaaksi Shareway-sovellukseen.”, kertoo Seppo.
Vielä Shareway-palvelu ei ratkaise täysin Purilaan Parkin vieraspysäköintiongelmaa, sillä paikkoja on, mutta niitä ei ole riittävästi vapaana päivittäin. Koska parkkipaikkojen omistajat voivat itse päättää, milloin paikka on vuokrattavissa, tulee paikkoja olla riittävästi saatavilla, jotta palvelu palvelee aidosti autoilijoiden tarpeita.
Hyvät edellytykset onnistumiselle kuitenkin on, sillä vakiinnuttamalla palvelu osaksi normaalia pysäköintiä, tulemme saamaan myös Lutakon alueelle enemmän vaihtoehtoja pysäköintiin.
Palvelun käyttöönottaminen on yksinkertaista
Alkukeskustelujen jälkeen Purilaan Parkki halusi lähteä kokeilemaan palvelua. Käyttöönotto tapahtui siten, että ensin varmistettiin alueella toimiva pysäköinninvalvonta ja se, että Shareway-palvelulla on tarvittavat integraatiot, jotta pysäköinnin oikeellisuus voidaan tarkistaa. Vaikka alueella on käytössä pysäköintilupalaput, eivät paikkaa väliaikaisesti vuokraavat tarvitse lappua pysäköidäkseen. Tämän jälkeen Shareway toimitti info-materiaalit palvelusta isännöitsijälle, joka jakoi materiaalit eteenpäin asukkaille.
“Jo alkuvaiheessa palvelu otettiin vastaan positiivisesti sekä taloyhtiöiden edustajien että isännöitsijän puolesta. Palvelu ei ole myöskään aiheuttanut mitään ongelmatilanteita alueellamme.”, täydentää Seppo.
Palvelun käyttöönotto on tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi ja helpoksi. Tavoitteena on löytää parhaimmat viestintäkanavat, jotta asukkaat saadaan tiedotettua Shareway-palvelusta ja sen tuomista mahdollisuuksista. Palvelun käyttö perustuu aina vapaaehtoisuuteen ja sen käyttö ei maksa taloyhtiöille tai parkkipaikan omistajille.